حجتالاسلام محمد شیخالاسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران در حاشیه نخستین رویداد «نوآوری در علوم و معارف اسلامی» با اشاره به مسأله فعالیتهای دینی امروز، اظهار کرد: ما در دو زمینه محتوای نوآوری در دین و ساختار محتواهای دینی است ضعف داریم و متأسفانه نتوانستیم در دنیای جدید یک طراحی فکری مناسب داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این دو مسأله در چهار مرحله ایدهپردازی، تولید، تبلیغ و توزیع نیازمند طراحیها نو است، تصریح کرد: طرح های انجام شده مرتبط با سیستم توزیع فعالیت های دینی است در حالی که ما در سیستم تولید محتوا، تبلیغ و اصل ایده مشکل داریم.
نقش استارتآپها در تغییر و اعتلای فرهنگ
حجتالاسلام شیخالاسلامی تغییر و اعتلای فرهنگ را مسألهای مهم عنوان کرد و افزود: پیش از این تصور میشد اعتلای فرهنگ مستقیما به دست حاکمیت رخ میدهد و ساختارگرایانه است البته صحیح است اما کافی نیست بنابراین ما باید به سمت تغییر فرهنگ برویم زیرا در عصر امروز و در دنیایی که ما زندگی می کنیم حاکمیت عامل تغییر دهنده اصلی و قطعی فرهنگ نیست.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران افزود: شبکههای مردمی میتوانند در تغییر فرهنگ به سمت فرهنگ اهل بیت(ع) تأثیرگذار باشند و استارتآپها کمک میکنند فرهنگ به کف جامعه کشیده شود.
وی عنوان کرد: حوزه و طلاب ظرفیت تمام فرآیندهای تولید محتوا و محصول را دارند، اما اقتضای هر کدام ویژگیهای خودش را دارد ممکن است بخشی در حوزه بیشتر فراهم و بخشی دیگر کمتر فراهم و کار برای حوزویان سختتر باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران خاطرنشان کرد: بنابراین هر چه از سمت ایده و محتوا به سمت سیستمهای توزیع میرویم، چون از سابقه حوزه کمتر است کار برای حوزویان سختتر میشود، واقعیت این است اگر بخواهیم در این مرحله پیشرفت کنیم باید در چهار مرحله ایدهپردازی، تولید، تبلیغ و توزیع تمرین کنیم تا اثرگذار باشیم.
عدم اقتصادکارآمد برای استارتآپ های فرهنگی
وی با اشاره به روند فعالیت تیمهای ایدهپرداز شرکتکننده در نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی بیان کرد: چنین رویدادهایی در پرورش خلاقیت و بالفعل شدن استعدادهای بالقوه اثر بسزایی دارد، اما هنوز فراگیر نشده است، یعنی ما ادبیات این نشستها نداریم و مقداری زمان میبرد تا بتوانیم این را تبدیل به فرهنگ کنیم البته باید مراقب بود در بستر این گونه فعالیتها انحرافاتی به خصوص انحرافات مالی از سوی کسانی که سودای مالی دارند، رخ ندهد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران عنوان کرد: بهنظر می رسد شرط فراگیر شدن رویدادهای نوآورانه در وهله اول ایجاد مرکزی در حوزه علمیه است که این فعالیت اولویت کارش باشد و حداقل این فضا را تا سه سال مدیریت کند تا این فضا بتواند خودش را پیدا کند.
[easy_image_gallery gallery=”235″]