به گزارش ستاد خبری همایش ملی «قرآن پژوه روشن بین»، آیتالله رضا استادی، در سومین همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان و نکوداشت آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، اظهار داشت: ما در روایتها داریم که ثمره علم تقوا، عمل و تواضع است و اهل علم و دانشگاهیان باید در این روایتها تامل کنند. علمی که اثر نداشته باشد، علم نیست و من امیدوارم همه ما عالمانی با ثمر باشیم. آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی یک شخصیت چند بعدی دارد، هم حوزوی، هم دانشگاهی و هم تقریبی است با توجه به این مطلب، بایستی خصوصیات شخصی ایشان بررسی شود و در این جلسات باید نگاه به این سیرهها باشد تا آموزههای ایشان بدست بیاید.
جنبه حوزوی آیتالله واعظ زاده بر دانشگاهی غالب است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اکنون سخن ما در بعد حوزوی ایشان است، با اینکه در دانشگاه فعالیتهای زیادی از قبیل تاسیس دانشگاه مذاهب و گروههای علمی داشت اما جنبه حوزوی ایشان غالب بود. امروز در حوزههای علمیه به افرادی نیاز داریم که حقیقتا عالم و با سواد باشند. اگر ما مجهز به علم نباشیم، نمیتوانیم خدمت کنیم واز همین رو برای خدمت باید به معنای واقعی کلمه و به مانند آیتالله واعظزاده استاد باشیم.
این استاد حوزه علمیه قم در اهمیت حرکت علمی آیتالله واعظ زاده عنوان کرد: ایشان بعد از سفرهای علمی خود به نجف و مشهد و قم دوباره به مشهد بر میگردد، فضائل علمی ایشان بعد از این دوران به قدری بود که بحثهای ایشان بسیار متقن و مستدل بود، در واقع شاکله علمی ایشان در این سه دوره به همراه شاگردی اساتید بزرگی چون آیتالله دامغانی، شیخ مجتبی قزوینی، میرزا احمد کفایی، شیخ ابوالفضل زاهدی، آیتالله اراکی و مرحوم گلپایگانی استوار شد. نکته اصلی در روش ایشان این است که برای علم آموزی باید در خدمت اساتید مختلفی بود و آنچه شخصیت علمی ایشان را متمایز میکند همین ویژگی است و این امر سبب شد که ایشان انسان معتدلی پرورش یابد.
واعظ زاده خراسانی و مکتب آیتالله بروجردی
آیتالله استادی در خصوص رابطه مرحوم واعظ زاده با مکتب آیتالله بروجردی عنوان کرد: زمانی که آیتالله واعظ زاده در قم خدمت آیتالله بروجردی میرسد از بین ۴۰ نفر از پژوهشگران جزء افراد معدود برای پژوهشهای رجالی و تدوین جامع احادیث شیعه انتخاب میشود. باز هم تاکید میکنم با اینکه ایشان در آثار و رفتار علمی (توجه به فضای صدور روایات در عصر ائمه ع) از آیتالله بروجردی متاثر بودد ولی فرصت شرکت در دروس اساتید دیگر را از دست نداد. آیتالله واعظزاده در قم محضر امام خمینی(ره) رفت و در آنجا در کنار آیتالله منتظری و شهید مطهری درس آموخت، همچنین ایشان در ادامه به محضر علامه طباطبایی رسید و از ایشان تفسیر و فلسفه آموخت و از محضر علامه اجازه اجتهاد در علم معقول را گرفت.
وی تاکید کرد: آیتالله واعظ زاده مقالات و تألیفات بسیار ارزشمندی دارد، نوشتههای پراکندهای دارد که هنوز به چاپ نرسیده و نیاز است که بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برای گردآوری این آثار اقدام جدی انجام دهند.
عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم درباره آینده نگری و ایدههای این شخصیت علمی گفت: مرحوم آیتالله واعظ زاده دغدغه تشکیل یک مکتب اقتصادی اسلامی را در ذهن داشت و اظهار میکرد که اگر این نظام تدوین نشود، خطر بزرگی از جمله التقاط رخ خواهد و امروز وضعیت فضای ورزش به خصوص ورزش بانوان و صداوسیما مانند اقتصاد التقاطی است و برنامههایی را پخش میکند که بخشی از فرهنگ ما و فرهنگ بیگانه را با هم تلفیق کرده است.
به دنبال اینکه خود را انقلابی بدانم، نیستم!
آیتالله استادی متذکر شد: من بارها گفته و نوشتهام که خودم تا اول انقلاب، فردی انقلابی نبودم، کسانی که در حوزه، انقلابی بودند بسیار رنج و زحمت کشیدند، از طرفی آیتالله واعظزاده در یکی از مقلات خود اینگونه نوشت که من با نگارش این مقاله به دنبال اینکه خود را انقلابی بدانم، نیستم، بلکه امروز با گذر زمان وقتی که به اصول مختلف تاریخی و انقلابی فکر میکنم، در خود تمایل به تفکرات انقلابی و اسلام انقلابی را حس میکنم و از همین رو همواره همراه و همگام با انقلاب خواهم بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان افزود: این رفتار آیتالله واعظ زاده خراسانی بسیار ارزش و اهمیت دارد زیرا بسیاری از افراد انقلابی نبودند و امروز خود را انقلابی مینامند و برخی هم که قبلا انقلابی بودند، امروز انقلابی نیستند.
همایش "قرآن پژوه روشن بین" سومین همایش از سلسه همایشهای تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان است و در اولین سالگرد درگذشت آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی متفکر و اندیشمند اسلامی این نکوداشت به ایشان اختصاص یافت و به همت اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
گفتنی است، گزارش تفصیلی سخنان ارزشمند آیتالله رضا استادی در روزهای آتی در شبکه معالم قرار خواهد گرفت.