به گزارش شبکه معالم، دکتر محمود مروارید، عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی در سومین نشست از کارگاه فلسفه علم اصول به تبیین موضوع «حجيت، عقلانيت و نظريه تصميم» در چهار بخش؛ شاكله بحث حجيت در اصول فقه متأخر، ارتباط مفهوم «حجيت» با «عقلانيت»، نظريه تصميم، كاربرد نظريه تصميم در مباحث حجيت و برخي از نتايج آن پرداخت.
وی با اشاره به نسبت قطع به «حجيت» عنوان کرد: از نگاه شهید صدر ارتباط مفهوم حجیت با عقلانیت به سه معنای «حجيت منطقی»، «حجيت تكوينی»، «تعذير و تنجيز» است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی افزود: حجيت به معنای هنجاری در سه حوزه روابط ميان مولی و عبد، امور اخلاقی و فراتر از امور اخلاقی به کار می رود که در دو حوزه نخست حجیت معنای یکسانی دارد که به استحقاق سرزنش يا وجوب عقلی فعلي و عدم استحقاق سرزنش يا عدم وجوب عقلي فعلي باز ميگردد ولی در حوزه سوم، حجيت به عقلانيت عملي ناظر به روش باز ميگردد.