معرفی
اداره پژوهش:
اداره پژوهش يكي از بخشهاي اداره كل آموزش دفتر تبليغات اسلامي است كه در فرايند امور پژوهشي ادارة كل آموزش تأسيس شده است. بخشي از اهداف معاونت آموزش در گروي پژوهشهايي علمي است كه اين اداره را چونان بازويي مشورتي براي تصميمگيري و اجراي تصميمها قرار ميدهد. برنامههاي ادارة پژوهش: 1. حمايت و پشتيباني از پاياننامههاي دانشپژوهان و فضلاي حوزه (موضوعيابي، منبعيابي، شيوه تدوين پاياننامه، و…)؛ 2. حمايت و پشتيباني از پروژههاي پژوهشي و تأليفي اعضاي هيئت علمي و فضلا و اساتيد حوزه؛ 3. تعريف پروژههاي مورد نياز ادارة كل آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسانرضوي (مانند: تدوين جزوة درسي، كتاب درسي و…) براي اعضاي هيئت علمي آموزشي و بكارگيري از اعضاي حلقهها و پژوهشآموختگان حلقهها بهعنوان كمكْ پژوهشگر؛ 4. اراية خدمات پژوهشي به اعضاي هيئت علمي ادارة كل آموزش، اساتيد حوزه، دانشپژوهان، پژوهشآموختگان حلقهها، اعضاي حلقهها و فضلاي حوزه (كتاب، نرمافزار، سيديهاي آموزشي، كتابخانة مجازي، معرفي ويراستار، …)؛ 5. تشكيل اتاق فكر با حضور برخي اعضاي هيئت علمي آموزش و نخبگان حوزوي جهت تدوين برنامههاي ادارة پژوهش. این اداره شامل قسمتهای ذیل میباشد:
رئيس اداره پژوهش:
1. نظارت بر برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی حلقههای علمی و تبلیغی 2. نظارت بر فرایند تهیه متون و جزوات درسی 3. نظارت و پیگیری فرایند تهیه، آمادهسازی و چاپ نشریات علمی از جمله فصلنامه جستارهای تطبیقی و نشانه 4. نظارت بر خريد کتابها و نشريههای فارسی و لاتين و اشتراک پايگاههای اطلاعاتی و نشريات الکترونيکی 5. ارزيابی آثار و مدارک مربوط به فعاليتهای پژوهشی اعضای هيئت علمی دانشگاه 6. پیگیری اخذ مجوزهای علمی و انتشاراتی لازم برای چاپ و انتشار نشریات 7. تشويق و ترغيب دانشپژوهان و دانشآموختگان حلقهها و دورههای آموزشی در ارائه و اجرای طرحهای پژوهشي؛ 8. همکاری با سازمانها و نهادها در جهت توسعه و گسترش تحقيق و پژوهش در حوزه 9. برنامهریزی و تلاش در هدايت و جهتدهی پايان نامههای دانش پژوهان در چارچوب مأموریتهای دفتر 10. برنامهریزی برای اخذ پروژه از سازمانها و نهادها و ارائه آن به مراکز آموزشی 11. فراهم کردن زمينه برای جذب حمايتهای مالی و معنوی از برنامههای آموزشی و پژوهشی 12. سنجش نيازهای جامعه و ارائه طريق برای مشارکت اداره کل آموزش كارشناسی خدمات پژوهشی – برادران:
1. پیگیری برنامههای پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشپژوهان دورههای آموزشی و اعضای حلقههای علمی و تبلیغی 2. پیگیری امور مربوط به مقالات چاپ شده اعضای هيات علمی در مجلات داخلی و بينالمللی 3. پیگیری فرایند انجام پژوهشهای مصوب اعضای هیأت علمی 4. پیگیری ارزیابی جزوات آموزشی ارایه شده توسط اساتید دورههای آموزشی 5. محاسبه حق الزحمه تدوین جزوات آموزشی مطابق با ضوابط و آییننامههای مرتبط 6. پیگیری خريد کتابها و نشريههای فارسی و لاتين و اشتراک پايگاههای اطلاعاتی و نشريات الکترونيکی 7. ايجاد بانک اطلاعاتی پژوهشها، طرحها و تحقيقات انجام شده 8. اطلاعرسانی و فراخوان مقاله و دريافت مقالات از نويسندگان در چارچوب برنامههای مصوب 9. تهيه و تنظيم فرمهای داوری و ارسال برای داوری و پيگيری نتايج داوری 10. برگزاری کارگاهها در جهت کمک به برنامهسازی و ساز وکار پژوهش و توسعه آن در حوزه 11. پیگیری امور اداری و اجرایی سایتهای آموزشی پژوهشی اداره کل آموزش از قبیل: شبکه اجتهاد، شبکه معالم و … 12. پیگیری امور مربوط به ترجمه متون مورد نیاز به زبانهای عربی و انگلیسی کارشناسی همکاریهای علمی و همایشها:
1. ايجاد و برقراری تماس با دانشگاهها و مراکز علمی به منظور جلب همکاری آنان در زمينههای مختلف آموزشی و پژوهشی
2. انجام امور شرکت اعضای هيأت علمی و دانشپژوهان و همکاران با شرایط ویژه در مجامع علمی و بين المللی 3. تماس با موسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی و فراهم كردن زمينه براي تبادل اطلاعات آموزشي و پژوهشي 4. تنظيم هرگونه تفاهم نامه با دانشگاه ها ،مؤسسه ها، دستگاه هاي اجرائي و مراكز علمي داخل كشور 5. جهتدهیپايان نامههای دانشجويان برای رفع نيازهای علمی کشور 6. انجام بررسيهاي كارشناسي در خصوص برگزاري انواع همايشهاي علمي و تخصصي در چارچوب مأموریتها و محورهای مصوب برنامه پنجساله دفتر 7. تنظيم برنامه برگزاری سمينارها، کنفرانسها و همايشها با همکاری مراکز آموزشی و سایر ادارات کل دفتر 8. تشکيل سمينارها و کنفرانسهای علمی و دعوت از مقامات علمی داخلی و خارجي 9. انجام کلیه اقدامات و هماهنگی های لازم جهت پشتيباني خدماتي و تداركاتي از همایش ها، سمینارها و گفتمانهای علمی 10. انجام جلسات اجرايي جهت برگزاري هرچه مطلوبتر گفتمانها و تهيه بروشور و مطالب مورد نظر جهت اطلاع مدعوين 11. تشكيل كارگروهها و كميتههاي اجرایي در راستاي جمعآوري، تدوين و تنظيم سخنرانيهاي ارایه شده و ويرايش آن و تمهيدات چاپ مجموعه گفتمانهاي برگزار شده در طول سال 12. انجام ارزیابی جامع به همراه تجزیه و تحلیل از همایشها و گفتمانهای برگزاری و ارایه راهکار اجرایی برای بهبود وضعیت و رفع نواقص و نارساییها 13. حضور در جلسات اجرایي همايشهايي كه اداره کل آموزش به نحوي در آنها مشاركت دارد و يا برگزاركننده آن ميباشد 14. پيگيري چاپ مجموعه مقالات همايشها و لوح فشرده آنها از طريق مجري و دبير همايش و همچنین مستندسازی جلسات و همایشهای برگزار شده 15. برنامهریزی و برگزاری نمايشگاه به مناسبتهای مختلف 16. ايجاد بانك اطلاعاتي بهروز و کامل از همایشها و کنفرانسهای برگزار شده در رابطه با موضوعات مصوب در چارچوب مأموریتهای دفترا 17. ايجاد بانك اطلاعاتي به روز و کامل از نخبگان و انديشمندان در حوزههای مرتبط 18. طراحي و تدوين گواهينامههاي حضور در همايشها، گفتمانها و کنفرانس های علمی 19. تهيه ليست همكاران، ارایه دهندگان مقاله، سخنرانان و… جهت تنظيم تقديرنامه کارشناسی تحریریه مجله جستار:
1. پيگيري و انجام هماهنگيهاي لازم در فرایند اخذ آثار و مقالات و تأمین محتوای نشریه؛
2. توجیه و مشاوره حضوری با مدیران گروهها جهت دریافت مقالات 3. توجیه نویسندگان مقالات جهت رفع کاستیها و بهتر شدن کیفیت مقالات 4. تأیید صلاحیت اولیة آثار و مقالات براي پذيرش و سپری کردن مراحل بعدی؛ 5. پيگيري و هماهنگيهاي لازم براي آمادهسازی مقالات (ارزیابی، ويراستاري، تایپ، صفحهآرايي، طراحي و …) و چاپ و توزيع نشريه. 6. مشاوره با ارزیابها جهت نزدیکی بیشتر تذکرات به استانداردهای ارائه شده از سوی شورای سردبیری 7. بهینه سازی فرمهای مورد نیاز جهت بهتر شدن روند اجرایی کار 8. شناسایی حروفچین، ویراستار و نمونهخوان، و توجیه شرایط کار و کنترل کیفیت کار 9. رایزنیهای متعدد با طراح، و صفحه آرا و چاپ و نشر برای هر شماره به منظور حفظ تنوع کار و افزایش کیفیت آن با در نظر داشتن کاهش هزینههای مالی 10. ارتباط با مراکز مختلف حوزوی جهت شناساندن جستار و طرح آن به عنوان یک نشریه مطلوب حوزوی 11. تمهيدات برگزاري جلسات تحريريه؛ از قبيل: تنظيم و اعلام دستور جلسه، دعوت از اعضا، ثبت صورتجلسات 12. طراحی بایگانی مناسب جهت نشریه و نظارت بر اجرای صحیح آن و پیگیری امور اداری مربوط به نشریه 13. هماهنگی جهت انتشار ویژهنامههای متعدد غیر از شمارههای مستمر نشریه 14. اجرای دقیق و به موقع برنامه زمانی انتشار هر شماره نشریه 15. محاسبه حقالتألیف تشویقی صاحبان مقالات و آثار، و اعلام به مسؤولین ذیربط برای تأمین بودجه و پرداخت 16. محاسبه حق ارزیابی ارزیاب، تایپ، ویراستاری، نمونه خوانی، طراحی جلد و صفحهآرایی، لیتوگرافی و چاپ و اعلام به مسؤولین ذیربط برای پرداخت و پیگیری آن تا اطمینان از پرداخت 17. پیگیری کلیه امور نرمافزاری (محتوایی و مدیریت) مربوط به توزیع (بهروز کردن آدرسهای گیرندهها، آمادهسازی نامه و آدرس برای ارسال، بستهبندی، ارسال) 18. پیگیری امور مربوط به نمونهخوانی آثار (جايگزيني آيات و كاركترهاي مقالات دريافتي و آماده سازي براي ويراستاري) 19. بارگذاري فايل مقالات چاپ شده در پورتال نشريات 20. همکاری در برآورد بودجه مورد نیاز هر شماره و پیشبینی بودجه سالانه کارشناسی تحریریه مجله نشانه:
1. پيگيري و انجام هماهنگيهاي لازم در فرایند اخذ آثار و مقالات و تأمین محتوای نشریه؛
2. توجیه و مشاوره حضوری با مدیران گروهها جهت دریافت آثار و مقالات 3. توجیه نویسندگان آثار و مقالات جهت رفع کاستیها و بهتر شدن کیفیت آثار و مقالات 4. تأیید صلاحیت اولیة آثار و مقالات براي پذيرش و سپری کردن مراحل بعدی؛ 5. پيگيري و هماهنگيهاي لازم براي آمادهسازی آثار و مقالات (ارزیابی، ويراستاري، تایپ، صفحهآرايي، طراحي و …) و چاپ و توزيع نشريه. 6. مشاوره با ارزیابها جهت نزدیکی بیشتر تذکرات به استانداردهای ارائه شده 7. بهینهسازی فرمهای مورد نیاز جهت بهتر شدن روند اجرایی کار 8. شناسایی حروفچین، ویراستار و نمونهخوان، و توجیه شرایط کار و کنترل کیفیت کار 9. رایزنیهای متعدد با طراح، و صفحه آرا و چاپ و نشر برای هر شماره به منظور حفظ تنوع کار و افزایش کیفیت آن با در نظر داشتن کاهش هزینههای مالی 10. ارتباط با مراکز مختلف حوزوی جهت شناساندن جستار و طرح آن به عنوان یک نشریه مطلوب حوزوی 11. تمهيدات برگزاري جلسات تحريريه؛ از قبيل: تنظيم و اعلام دستور جلسه، دعوت از اعضا، ثبت صورتجلسات؛ 12. طراحی بایگانی مناسب جهت نشریه و نظارت بر اجرای صحیح آن و پیگیری امور اداری مربوط به نشریه 13. هماهنگی جهت انتشار ویژهنامههای متعدد غیر از شمارههای مستمر نشریه 14. اجرای دقیق و به موقع برنامه زمانی انتشار هر شماره نشریه 15. محاسبه حقالتألیف تشویقی صاحبان مقالات و آثار، و اعلام به مسؤولین ذیربط برای تأمین بودجه و پرداخت 16. محاسبه حق ارزیابی ارزیاب، تایپ، ویراستاری، نمونه خوانی، طراحی جلد و صفحهآرایی، لیتوگرافی و چاپ و اعلام به مسؤولین ذیربط برای پرداخت و پیگیری آن تا اطمینان از پرداخت 17. پیگیری کلیه امور نرمافزاری (محتوایی و مدیریت) مربوط به توزیع (بهروز کردن آدرسهای گیرندهها، آمادهسازی نامه و آدرس برای ارسال، بستهبندی، ارسال) 18. پیگیری امور مربوط به نمونهخوانی آثار (جايگزيني آيات و كاركترهاي مقالات دريافتي و آماده سازي براي ويراستاري) 19. بارگذاري فايل مقالات چاپ شده در پورتال نشريات کارشناسی پیگیری مجلات:
1. انجام امور توزیع (اشتراك و اطلاعرساني به مخاطبان نسبت به انتشار شمارههای جديد 2. به روز كردن آدرسهاي ارسال مجلات 3. انجام استعلامهای لازم هزینهای در زمینههای مختلف کاری 4. آمادهسازي ليبل آدرسهاي گيرندگان و بستهبندي نسخههاي قابل ارسال، پیگیری توزیع با پيك يا پست 5. کسب اطمينان از وصول نشريه توسط مقصد، بهصورت سيستمي 6. انجام امور مربوط به نظر سنجي شامل: تكثير پرسشنامهها، توزيع، جمعآوري، استخراج و ارايه براي تحليل و … 7. انجام پیگیریهای لازم شامل وصول ارزیابیها، اصلاح مقالات، آمادهسازي، ويراستاري، نمونهخواني، صفحهآرايي مقدماتی، چاپ و … (يادآوري انجام اصلاحات مقالات به مؤلفان، يادآوري انجام ارزيابي مقالات به ارزیابان و..) |