به گزارش شبکه معالم، نخستین نشست از سلسله نشستهای نقش والدین در مصرف فرهنگی خانواده با موضوع «نقش تحولات انسانشناختی در مصرف فرهنگی خانواده» در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد. در این نشست که با حضور جمعی از مسئولان بسیج ادارات، نخبگان تبلیغ، دبیران عفاف و حجاب و جمعیت بانوان فرهیخته دایر شد، خانم معصومه شکری سخنرانی کرد.
کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه انسانشناسی خمیرمایه شناخت خداوند است، اظهار داشت: هدف از خلقت انسان عبادت است و شناخت خداوند مقدمه عبادت و بر اساس حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» برای تحقق معرفت خداوند باید انسانشناس باشیم.
وی با اشاره به اینکه اغلب مسائل و مشکلات ما به علت نبود این شناخت است، خاطرنشان کرد: کسی که خود را بشناسد به خداشناسی دست مییابد و کسی که خدا را بشناسد عبادت و بندگی خدا را میکند.
شکری با اینکه خداوند عقل را وسیله بندگی قرار داد، افزود: آدرس مسیر بندگی خدا در قرآن کریم مکتوب در اختیار ما قرار گرفته است اما برای درک و فهم آن نیازمند انسان کامل، کسی که این مسیر را پیموده است یعنی ائمه اطهار(ع) هستیم.
وی با اشاره به این حدیث امام صادق(ع) «اِعْرِفُوا اَلْعَقْلَ وَ جُنْدَهُ وَ اَلْجَهْلَ وَ جُنْدَهُ تَهْتَدُوا» که در اصل ۱۴ اصول کافی جلد یک آمده است، ۷۵ سرباز برای عقل و ۷۵ سرباز برای جهل برشمردهاند، عنوان کرد: علت تساوی لشکریان عقل و جهل این است که انسان با قوه اختیارش عقل را انتخاب کند و در بزنگاهها راه درست را تشخیص دهد.
کارشناس صالحین جامعه زنان کشور با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمودهاند: اگر میخواهی تربیت شوی عقل و لشکرش را بشناس، از این روایت دو نکته مهم قابل برداشت است اولا تربیت شدن مقدم بر تربیت کردن است و ثانیا شناخت عقل و جنود آن مقدمه تربیت است.
ادامه داد: عقل با سربازانش قوت میگیرد چنانکه فرمانده با سربازانش قوی می شود، مثال واضح و کاربردی در این خصوص رفتار ولایت فقیه در مواقع اغتشاشات است، رهبر انقلاب با حمایت ملت وارد عرصه میشوند آنگاه که عدهای مقابل فتنهگران به نشانه اعتراض برمیخیزند و به میدان می آیند.
شکری افزود: منفعت رفتار فرهنگی و تربیت در وهله اول به خود ما می رسد زیرا تربیت سبب زیاد شدن عقل می شود و کسی که عقلش زیاد شود در مسیر فطرت حرکت و کار عاقلانه میکند و نتیجه انجام کارهای عاقلانه برای انسان منفعت است.
کارشناس مسائل فرهنگی متذکر شد: در طول تمام زندگی بین این دو عقل و جهل جنگ است و این انسان است که یاید درست را برگزیند.
وی با اشاره به این مطلب که عقل به طور فطری در وجود آدمی هست اما بالقوه است و باید آن را به فعلیت رساند، عنوان کرد: کارهایی که از روی فطرت باشد سبب افزایش عقل میشود ولی کارهایی که براساس طبیعت صورت میگیرد عقل را زائل میکند در نتیجه آدم دچار حیرت و سردرگمی میشود.
شکری تصریح کرد: امروز بسیاری از افراد جامعه که دچار افسردگی و ناآرامی هستند به علت نداشتن قدرت تشخیص سر دوراهیها است؛ این افراد براساس طبیعت رفتار کرده اند نه فطرت.
کارشناس صالحین جامعه زنان کشور عنوان کرد: یکی از جنود عقل که امام صادق(ع) برشمردهاند «صدق» است، هرچه انسان راستگوتر باشد عقل او بیشتر و بالعکس هر چه بیشتر دروغ بگوید عقل او زائل شده و سر بزنگاهها دچار سردرگمی میشود.
وی افزود: ما موظف به از بین بردن جنود جهل نیستیم بلکه باید جنود جهل را تحت ولایت عقل در بیاوریم تا جنود عقل بر جنود جهل احاطه پیدا کند؛ به طور مثال آنگاه که در مقابل دشمنان الهی خشمگین و غضبناک می شویم، «غضب» را که از جنود جهل است تحت ولایت عقل درآوردهایم. «خودخواهی»نیز یکی از جنود جهل است که میتوان آن را تحت ولایت عقل درآورد. چون اگر در تربیت و پرورش صفات نیک در خویش، خودخواهترین باشیم در واقع این صفت تحت ولایت عقل در آمده است و سبب زیاد شدن عقل میشود.
وی خاطرنشان کرد: خداوند انسان را منفعتطلب آفریده است. لذا در کارهای فرهنگی باید منافع تبعیت از فطرت را برای مخاطب آشکار کرد، چرا که تبعیت از فطرت باعث افزایش عقل است و زمانی که عقل انسان زیاد شود عاقلانه رفتار میکند و خودش منتفع میشود. چنان که جبهه مقابل از این ویژگی بهره برده و جوانان را با تصویرکردن منافع زودگذر به تبعیت از طبیعت واداشته است.